Yksityisteiden valtionavustuksiin reilu korotus

BLE II tyyppisilta on pitkäikäinen ratkaisu yksityis- ja metsäautoteille, jossa sillan vapaa aukko on 4-10 metriä. Kuvan silta Sillanmäentieltä Lieksasta. Tämän sillan toteutuksesta on vastannut VeiTa Tekniikka Oy, joka on erikoistunut siltakohteiden perusparannukseen ja avustaa tiekuntia hankkeiden toteutuksessa. Elementit on valmistanut Kuhmon Betoni Oy. Kuva: VeiTa Tekniikka Oy

Yksityisteiden valtionavustusten enimmäismäärät nousivat vuoden 2023 alusta. Valtioneuvosto on vahvistanut muutoksen, niin että avustus työstä riippuen voi olla jopa 85%. Avustuksen enimmäismäärät vaihtelevat perusparannuksen tyypistä riippuen niin, että tavanomaiset tien parantamiskohteet voivat saada avustusta 70% kustannuksista ja siltakohteet jopa 85% kustannuksista. Valtion avustusten lisäksi, useimmat kunnat antavat lisäavustuksia valtionavustuksen ylittävistä kustannuksista.

Suomen tieyhdistys suosittaa tiekuntia kartoittamaan pikaisesti tiensä perusparannustarpeet ja ryhtymään hankkeen suunnitteluun. Näin hyvää valtionavustusta ei ole ollut tarjolla vuosikymmeniin, jos koskaan aiemmin. Avustusta on haettava oman alueen ELY keskukselta ennen töiden aloittamista.

Edullinen siltakohteiden remontointimalli on elementtirakenteisen sillan asentaminen. Kun elementtirakenteisessa sillassa ei tarvitse aikaa vieviä paikallavaluja on sillan kasaaminen nopeaa. Siltaan on saatavilla perustuselementit, maatukielementit ja kansielementit. Elementtien asennus tapahtuu yleensä yhden päivän aikana. YBT:n yritysryhmään kuuluva Kuhmon Betoni Oy valmistaa Liikenneviraston hyväksymiä siltaelementtejä.

- Avustusprosenttien korotus on erittäin hyvä uutinen ja ELY-keskusten käytettävissä oleva määräraha antaa erittäin hyvän mahdollisuuden yksityistieverkon korjausvelan taittamiseen. Samalla kuitenkin kasvaa huoli tulevasta rahoitustasosta ja nyt säädettyjen korotusten määräaikaisuus vuoden 2025 loppuun on ikävä muistutus siitä, että tilanne saattaa huonontua nopeastikin, pohtii Simo Takalammi Suomen Tieyhdistyksestä.

Kirjoittaja: Sirpa Huttunen, Tehdaspäällikkö Kuhmon Betoni Oy

Kuhmon Betoni Oy:n valmistamat elementit Petäjäahontien Karsikkojoen sillassa. Sillan on asentanut Maanrakennusliike Alpo Heikkinen Oy. Kuva: Kuhmon Betoni Oy

Edellinen
Edellinen

YBT etenee kohti vähäpäästöisempiä elementtitoimituksia uuden kuljetuskalustoinvestoinnin avulla

Seuraava
Seuraava

Uusi Betoniuutiset 19 on julkaistu